webdesign, webhosting, software, sítě, databáze
Každý problém má své řešení.

Aktuality

Vydání knihy Staré/nové kutnohorské pověsti (13.12.2017)

Vydali jsme výpravnou, celobarevnou knihu Staré/nové kutnohorské pověsti od akademické malířky Jitky Jelínkové. Knihu si můžete objednat v našem LinuxMarketu nebo zakoupit v kutnohorských knihkupectvích a na dalších místech.

PF 2017 (21.12.2016)

AIKEN Vám přeje veselé Vánoce a mnoho zdraví, štěstí a úspěchů v roce 2017.

další články ze sekce Aktuality...

Doporučujeme


Firemní blog

RoundCube a třísloupcové zobrazení (23.8.2013)

S rozmachem širokoúhlých monitorů se postupně mění také uživatelská rozhraní programů. Například při práci s poštou je dnes standardem třísloupcové zobrazení. Jak ho získat ve webmailu RoundCube?

Proč používat službu Přidej.cz? (22.3.2013)

Služba Přidej.cz spojuje hned tři hodnoty na jednom místě, a to zcela zdarma. Usnadňuje sdílení, posiluje SEO a nabízí přístup k zajímavým odkazům a k informacím o nich.

další články ze sekce Firemní blog...

Otázky a odpovědi: firma na Internetu

Majitelé a ředitelé některých firem stále ještě váhají, zda pro má pro jejich firmu smysl využívat internetové technologie a služby. V každém případě má - důkladné využití těchto služeb přináší významnou konkurenční výhodu. Platí to i v případě firem, které zdánlivě nemají důvod takové služby používat, např. v zemědělství, kovovýrobě nebo stavebnictví. Způsobů využití Internetu je celá řada, a čím lépe a účinněji se využívají, tím větší přínos mají pro firmu.

Internetové připojení

  • Proč se připojit?
    K využití všech internetových služeb je prakticky nezbytné mít ve firmě vlastní internetové připojení. Je sice možné přechodně či nouzově využívat některé služby odjinud (třeba z internetové kavárny), ale s vlastní linkou se to nedá srovnat.
  • Jaký druh připojení zvolit?
    Určitě vysokorychlostní, pokud je to jen trochu možné. Úplné minimum, vhodné maximálně v nouzových situacích, je 512 Kb/s (směrem dovnitř). Pro běžný provoz začíná rozumná rychlost na 8 Mb/s. Vhodnými druhy jsou ADSL či VDSL, kabelové připojení, případně některé bezdrátové spoje (není-li k dispozici „drátové“ připojení). Naopak se nehodí připojení přes obyčejný modem, GPRS, EDGE, HSCSD nebo satelitní připojení (něco jiného je samozřejmě mobilní připojení, tady je řeč o připojení celé firmy).
  • Má smysl mobilní připojení?
    Mobilní připojení má smysl pro manažery na cestách, pro terénní pracovníky a také jako nouzové řešení při výpadku hlavního připojení. Dnešní mobilní telefony a PDA běžně obsahují prostředky pro takové připojení, takže je lze buď přímo používat, anebo propojit s notebookem/netbookem či běžným počítačem.
  • Chci povolit přístup k Internetu jen některým zaměstnancům. Jde to?
    Samozřejmě. Přístup k internetovým službám lze různě omezovat či zakazovat, podobně jako třeba určit dobu, během které budou jednotlivé služby dostupné nebo budou mít jiné parametry.
  • Není připojením k Internetu ohrožena bezpečnost dat v síti?
    Nějaké riziko je samozřejmě vždycky. Problémem není až tolik samotná síť (ta se dá poměrně účinně ochránit) jako spíš kázeň uživatelů, kteří mohou svou nedbalostí nebo pohodlností způsobit nějaké škody.

Prezentace a propagace

  • Jak se na Internetu prezentovat?
    Základem je webová prezentace firmy (viz dále). Tu pomohou návštěvníkům najít různé vyhledávací služby, ale účinné jsou také různé specializované oborové, regionální nebo místní portály, které často umožňují uvést o firmě další informace. Dále existuje možnost různých forem internetové reklamy.
  • Jak vytvořit webové stránky?
    Nejlepší je obrátit se na odborníky. Obecně by ale webová prezentace měla obsahovat informace o firmě, přehled zboží, výrobků nebo služeb, kontaktní informace, zprávy o aktuálním dění atd. Často se touto formou také nabízejí volná pracovní místa. Zajímavým výrobkům či službám lze vytvořit úplně samostatné prezentace, které už (narozdíl od hlavní firemní prezentace) mohou být pojaty méně informativně, zato působit více na emoce. Tvorba webových stránek jako takových je sice poměrně snadná záležitost, ale náročné je zvládnutí kvalitní grafiky, dobré použitelnosti a přístupnosti, správné funkce ve všech obvyklých prohlížčích atd.
  • Co je to SEO?
    Jedná se o optimalizaci webových stránek pro snadné vyhledání. Vyhledávací služby zpracovávají na základě různých kritérií informace o stránkách. Tyto informace se buď dodají ručně při registraci, nebo častěji jsou získávány přímo ze stránek. Kvalita optimalizace pro vyhledávání rozhoduje o tom, na jakém místě v seznamu nalezených stránek se bude daná stránka nacházet. Protože lidé obvykle navštíví pouze několik prvních nalezených odkazů, má tato optimalizace klíčový význam pro získání potenciálních zákazníků.
  • Jaké jsou formy reklamy na Internetu?
    Mezi nejčastější a nejstarší patří různé proužky a čtverce. Ty mohou obsahovat jak obrázky, tak i animace, nebo dokonce třeba jednoduché hry. Dále se používá textová reklama (např. placené odkazy ve vyhledávačích), tiskové zprávy na zpravodajských serverech, vyskakovací okna, vkládání textu do e-mailových zpráv na bezplatných službách atd. Je dobré se držet takových forem reklamy, které jsou nejméně obtěžující - kvůli tomu jsou v nemilosti např. vyskakovací okna a moderní prohlížeče umožňují jejich snadné blokování.
  • Jak zjistím, kolik lidí si prohlédlo prezentaci?
    K webovým prezentacím se zpracovávají statistiky návštěvnosti. Z nich lze zjistit nejen to, kolik lidí stránky vidělo, ale i odkud přišli (z jakého vyhledávače nebo přes jaký odkaz), kolik stránek si prohlédli, co je nejvíce zajímalo nebo které dny v týdnu je nejvyšší návštěvnost.
  • Má smysl prezentovat firmu přes sociální sítě (Facebook, Twitter, Google+ atd.)?
    Prezentace firem v sociálních sítích je trendem dnešní doby. Výhodou je určitá neformálnost takové prezentace a možnost většího přiblížení potenciálním zákazníkům. Pozor však na to, že samotné využívání těchto sítí nemusí automaticky přinášet větší poptávku po zboží či službách firmy.

Komunikace

  • Jakými způsoby lze přes Internet komunikovat?
    Základní je elektronická pošta (e-mail). Často se používá posílání rychlých zpráv (instant messaging), telefonování přes Internet nebo videokonference. V poslední době roste komunikace přes prostředky sociálních sítí.
  • Je elektronická pošta bezpečná?
    Rozlišují se dvě roviny bezpečnosti. Jedna se týká možnosti zavlečení nebezpečného kódu do počítače. Tam je potřeba udělat určitá opatření (vysvětlená v sekci Bezpečný Internet), jinak skutečně může nerozvážné používání e-mailu napáchat škody. Druhá rovina se týká důvěrnosti a autenticity přenášených zpráv. Standardní technologie e-mailu bohužel ani jedno z toho nezaručuje. Je proto nutné pro důležité zprávy používat šifrování a elektronické podepisování.
  • Jak fungují rychlé zprávy (instant messaging)?
    Každý uživatel má nějaký program, kterým se připojí k uzlovému serveru (podle použitého systému může být jen jeden, ale i více). Při napsání zprávy do tohoto programu a jejím odeslání zvolenému uživateli je zpráva velice rychle (nejpozději za několik sekund) doručena příjemci. Systémů rychlých zpráv je více (ICQ, Jabber, AOL atd.), ale často lze komunikovat i vzájemně mezi nimi. Rychlé zprávy jsou výbornou pomůckou při práci, ale současně dokáží od práce také zdržovat - proto je důležité ve firmě určit, kdo je používat smí (pro pracovní účely), a kdo ne. Pozor také na to, že některé služby (např. ICQ) se smí používat pouze pro osobní (tedy nikoli firemní) komunikaci.
  • Jak se telefonuje přes Internet?
    Internetová telefonie může výrazně snižovat náklady na komunikaci. Mezi internetovými telefonními stanicemi se většinou volá zdarma, do běžných sítí pak výrazně levněji než klasickými pevnými nebo mobilními telefony. Na druhou stranu jsou tu i určité problémy - hlavně nižší spolehlivost. Dobrý důvod pro použití internetové telefonie jsou firemní pobočky rozmístěné po republice, nebo dokonce v různých státech. Eliminací zbytečných mezinárodních hovorů lze ušetřit hodně peněz. Pro telefonování je potřeba počítač s odpovídajícím vybavením (nebo speciální IP telefon) a internetové připojení. Lze také ve firmě připojit telefony k pobočkové ústředně a zřídit bránu, která bude směrovat určité hovory přes Internet (a ty zbývající do pevné sítě a sítí GSM).
  • Chceme pořádat videokonference. Co je potřeba?
    Každý účastník potřebuje počítač s kamerou, dostatečně rychlé internetové připojení a patřičný program. Existuje více programů, vzájemná kompatibilita je různá. Vlastní konference pak probíhá podobně jako internetový telefonní hovor. Co se týká kamery, lze velice levně koupit různé kamerky určené k tomuto účelu, ale poslouží i mnohé digitální kamkordéry a fotoaparáty.

Prodej přes Internet

  • Proč prodávat přes Internet?
    Prodej přes Internet přináší nízké náklady na získání zákazníka i na vlastní realizaci prodeje. Není potřeba žádná prodejna v centru města - stačí sklad někde za městem, v místě s nízkými nájmy. Taktéž personální náklady jsou mnohem nižší než u klasického prodeje. Navíc lidé, kteří by z pohodlnosti do obchodu nedošli, z křesla u počítače klidně nakoupí.
  • Jak internetový prodej funguje?
    Základem je tzv. elektronický obchod (e-shop). Je to ta část internetových stránek, přes kterou se realizují objednávky. Obsahuje přehled nabízeného sortimentu s cenami (nejlépe i s informací o momentální dostupnosti jednotlivých položek) a podrobnými informacemi o zboží. Zákazník si vybírá zboží a vkládá ho do virtuálního košíku. Když je hotov, zadá adresu k doručení (nebo se přihlašuje pod svým uživatelským jménem) a odešle objednávku do systému. Obchodník podle objednávky připraví zboží, zabalí ho a odešle (přepravní firmou nebo poštou, případně vlastní dopravou). Zákazník platí dobírkou nebo jiným nabízeným způsobem.
  • Není to riskantní?
    Hlavně zpočátku se obchodníci báli, že si někdo objedná zboží a pak ho nepřevezme. To riziko tu (jako u jakéhokoli obchodu na dálku) je, ale v praxi je takových případů naprosté minimum. Navíc si lze objednávku kontrolovat telefonicky, což je dobré i pro případné upřesnění informací o zásilce (kdy se má doručit, kam přesně apod).
  • Jak je to s vracením zboží a s reklamacemi?
    Podle zákona má u většiny zboží spotřebitel právo ho ve lhůtě 14 dnů vrátit, ale musí tak učinit na vlastní náklady. U reklamací je to tak, že lze vadné zboží zasílat poštou nebo ho osobně doručit obchodníkovi, který u oprávněné reklamace nese veškeré náklady. S tím je třeba při provozování internetového obchodu počítat.

Další využití

  • K čemu je dobrá virtuální privátní síť (VPN)?
    Pomocí VPN lze propojit různé sítě tak, že se tváří jako síť jediná, přestože je mezi nimi i několik tisíc kilometrů. Data putují šifrovanými tunely přes Internet, takže není potřeba budovat nějaká složitá komunikační řešení, a současně nehrozí únik dat nebo jejich cílená změna případným útočníkem. VPN se používá pro propojení poboček firmy v různých geografických lokalitách.
  • Lze pomocí Internetu něco monitorovat nebo hlídat?
    Ano. Ať už se jedná o sledování nějakého prostoru kamerou či o kontrolu funkce stroje, lze za pomoci počítače (nebo u některých zařízení i bez něho) tato data přenášet přes Internet někam, kde je může někdo vnímat a reagovat na ně. Je to jednoduché, levné a široce použitelné.
  • Lze sedět u jednoho počítače a pracovat na jiném?
    Je to možné, a je to dokonce nejčastější způsob správy internetových serverů. Pomocí speciálního programu (terminálového klienta) uživatel komunikuje se vzdáleným počítačem, a pracuje, jako kdyby seděl přímo na dané místě. Vyžaduje to ale dostatečně rychlé internetové připojení.
Zpět do sekce Firemní blog


AIKEN s.r.o.
Lorecká 465, 284 01 Kutná Hora
tel. 312 312 413, mobil 606 362 315
www.aiken.cz, aiken@aiken.cz

GEO: 049.95426, 015.27013